I följande avsnitt relateras forskning och
utredningsarbete översiktligt.
Finns det några skillnader mellan vad en
professionell systemutvecklare gör och forskaren? Är t ex
kunden eller beställaren beredd att betala i ett
systemutvecklingsprojekt för en fullständig dokumentation
enligt konstens alla regler? Tummas det inte ibland på
användbarheten för ett system eftersom det kan vara
kostsamt att grundligt undersöka användbarhetsproblem
för samtliga användargrupper?
En professionell utredning för ett
uppsatsarbete kan i princip använda en vetenskaplig metod men
med lägre krav än i forskningsprojekt. Till exempel
behöver inte det internationella kunskapsläget för
utredningsfrågan inventeras lika grundligt.
De metodologiska grunderna för
vetenskaplig utredning är gemensamma på alla akademiska
nivåer men givetvis används enklare metoder och mindre
data på C-nivå än på doktorandnivå.
Uppsatsarbete inom grundutbildningen är vidare avsett som ett
träningsmoment utan att ett fullständigt professionellt
eller vetenskapligt stlutresultat kan förväntas. Dessutom
krävs inte ett teoretiskt bidrag som i forskningsarbete. Det
kan räcka att tillämpa en befintlig teoribildning eller
modell.
Inom informatiklärargruppen på
Ekonomihögskolan, MdH, har vi diskuterat i termer av en
ökad ”disciplinerad autonomi” ju mer en student
har läst informatik. Första året kräver mer
detaljerad handledning än tredje året med andra
ord.