Vad är en metod? En undersöknings
metodkapitel svarar på hur problem och syfte behandlas.
Det görs på ett antal nivåer och i flera faser.
Faserna kan i sin tur brytas ned till olika steg. I varje del
står utredaren ofta inför val mellan olika alternativ.
Man kan således inte formulera metodbeskrivning i en uppsats
alltför kortfattat. Väsentliga nyckelbegrepp ska
diskuteras, t ex urvalsprinciper och datainsamlingsmetod.
Läsaren ska kunna ta del av motiveringar till de val som
görs i en utredning bland alla möjliga alternativa
metodkomponenter. Grundprincipen är alltid att någon
annan ska kunna ta samma metod och komma till liknande resultat (s
k reliabilitet) eller åtminstone kunna bedöma rimligheten
i arbetet. Wiedersheim-Paul & Eriksson (1991, sid. 51)
använder termen angreppssätt och skiljer på två
nivåer:
-
Övergripande
-
Handgripligt.
För en akademisk uppsats är
särskilt den övergripande metoddiskussionen viktig. Den
vetenskapliga metoden är en grundbult i forskning och
professionellt arbete. Samtidigt bör de mer operationella
”hur” frågorna redovisas.
En utredningsmetod beror på vilket problem
och syfte som valts. Påverkan sker även i den andra
riktningen. Metodvalet påverkar vilka möjliga
problem som kan hanteras. M a o är det en stegvis process att
precisera problem, syfte och metod eftersom de är beroende av
varandra.