Enligt Karlén (1988, sid. 88) bör
teorier avdramatiseras: ”Teori är inget
märkvärdigt. Vi lär tidigt i livet att använda
teori. Teori är alltså något för alla, inte
bara för forskare. Churchland påvisar teoribildningens
allmängiltighet som en allmän mänsklig
förmåga och aktivitet. Churchland hävdar att man
inte kan tala om en tvåfaldighet mellan det som är
teoretiskt och det som inte är teoretiskt. Man bör i
stället tala om skillnaden mellan en nyligen myntad
teori och en tumsliten teori.”
Hegel tar upp exemplet med begreppet frukt (Le
Duc, 1996, sid. 20). Alla vet vad en frukt är, d v s vad den
har för egenskaper i allmänhet. Man kan dock aldrig hitta
frukt i sig i en affär utan endast konkreta exempel
på frukt såsom gröna äpplen.
”Frukt” är ett abstrakt eller teoretiskt begrepp
som kan observeras endast via begrepp som ligger närmare
observerbara fenomen. Det är helt naturligt för oss att
tänka i olika abstraktionsnivåer.